Polityka Ochrony Dzieci Przed Krzywdzeniem

z dnia 14 sierpnia 2024 r.

Wersja skrócona

W NASZEJ PORADNI NIE MA ZGODY NA ŻADEN RODZAJ PRZEMOCY

1. Wyjaśnienia zwrotów użytych w Standardach Ochrony Małoletnich

Prezes, Dyrektor – osoba reprezentująca Świadome Ja  Sp. z o.o.  (Poradnię)

Pracownik – osoba pracująca w Poradni

Poradnia – Świadome Ja Sp. z o.o.  z siedzibą w Piasecznie

Dziecko, Małoletni – każda osoba do ukończenia 18. roku życia korzystająca ze wsparcia Poradni;

Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic, opiekun prawny lub rodzic zastępczy;

Zgoda rodzica dziecka – zgoda co najmniej jednego z rodziców dziecka, a w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka decyzja sądu rodzinnego o wyrażeniu zgody;

Krzywdzenie Dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę Dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym Pracownika Poradni lub zagrożenie dobra Dziecka, w tym poprzez jego zaniedbywanie lub zaniechanie realizacji ciążących obowiązków/obowiązku;

Koordynator ds. SOM – Pracownik wyznaczony przez Dyrektora, którego zadaniem jest sprawowanie nadzoru nad realizacją postanowień Standardów Ochrony Małoletnich (SOM) . Szczegółowy zakres prac i zadań Koordynatora ds. SOM został określony w rozdziale 9 SOM;

RODO – rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.4.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE;

Dane osobowe Małoletniego  – wszystkie informacje umożliwiające identyfikację małoletniego

Ustawa o ochronie małoletnich  – ustawa z 28.7.2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 poz. 1606);

SOM – niniejszy dokument o nazwie Standardy Ochrony Małoletnich wprowadzony w  Świadome Ja Sp. z o.o.

2. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między Małoletnim a Pracownikami Poradni, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec Małoletnich

1. Obowiązkiem wszystkich Pracowników Poradni jest dbanie o bezpieczeństwo i komfort Małoletnich podczas pobytu w Poradni.

2. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec Małoletnich w jakiejkolwiek formie.

3. Pracownicy traktują każdego Małoletniego z należytym szacunkiem i uwagą, wspierają  go w pokonywaniu trudności z uwzględnieniem  jego umiejętności rozwojowych, stanu zdrowia oraz możliwości wynikających  z niepełnosprawności.

4. Pracownicy traktują każdego Małoletniego równo bez względu na płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny , pochodzenie i światopogląd.

5. W kontakcie z Małoletnimi Pracownicy Poradni promują zasady „wysokiej kultury osobistej” i „dobrego wychowania”.

6. Pracownik będący świadkiem jakiegokolwiek nadużycia wobec Małoletnich ze strony osób dorosłych lub innych Małoletnich, zobowiązany jest poinformować o tym odpowiednie osoby.

3. Komunikacja Pracowników z Małoletnimi

Pracownik Poradni komunikując się z Małoletnim  powinien  przestrzegać powszechnie obowiązującego prawa oraz budować  zdrowe, dobre relacje  m.in. poprzez:

– Przedstawienie się Małoletniemu podczas pierwszego kontaktu wraz z określeniem pełnionej w Poradni funkcji. Wskazanie przyczyn wizyty w Poradni, podejmowanych czynności i stworzenie Małoletniemu warunków do zadawania pytań;

– Zachowanie spokoju, wyrozumiałości, cierpliwości i empatii;

– Odnoszenie się do Małoletniego z szacunkiem;

– Zachowanie postawy nieoceniającej;

– Uważne  słuchanie Małoletniego i  udzielanie odpowiedzi adekwatnych do sytuacji i wieku Małoletniego;

– Okazywanie zrozumienia dla trudności i problemów Małoletniego;

– Każdorazowo utrzymywanie profesjonalnej relacji z Małoletnim, stosowanie komunikacji i podejmowanie działań wobec Małoletniego dostosowanych do sytuacji ,  jego wieku i stanu zdrowia

– Zachowanie nietykalności cielesnej Małoletniego – niestosowanie  żadnej formy przemocy

– Dbanie  o komunikację dającą Małoletniemu  poczucie intymności, sprawiedliwości oraz bezpieczeństwa emocjonalnego i psychospołecznego;

– Podejmowanie czynności, które mają na celu dobro i interes Małoletniego;

– Nie zawstydzanie Małoletniego ,nie lekceważenie, nie upokarzanie i nie obrażanie;

– Nie podnoszenie głosu, chyba że wynika to z sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu Małoletniego;

– Nie używanie wobec Małoletniego gróźb i szantażu w żadnej postaci;

– Poszanowanie godności i poczucia własnej wartości Małoletniego;

– Zachowanie tajemnicy zawodowej;

– Poszanowanie prawa Małoletniego do prywatności,

– W przypadku konieczności odstąpienia od zasady poufności w związku z koniecznością ochrony Małoletniego, wyjaśnienie mu zaistniałej sytuacji i powodów działania

4. Zachowania niedozwolone wobec Małoletnich

W komunikacji z Małoletnimi zabrania się:

– Wykorzystywania wobec Małoletniego relacji władzy lub przewagi fizycznej (np.: zastraszania, przymuszania, gróźb);

– Stosowania wobec Małoletniego jakiejkolwiek formy przemocy fizycznej (w tym klapsy, popychanie) lub  przemocy psychicznej (w tym: upokarzania, poniżania, wyzywania, wyszydzania , wyśmiewania, ośmieszania,  obniżania poczucia wartości, stygmatyzowanie Małoletniego z powodu jego zdrowia, osiągnięć edukacyjnych, wyglądu, orientacji seksualnej, światopoglądu czy sytuacji majątkowej, kierowania w kierunku Małoletniego jakichkolwiek znieważających uwag czy gróźb)

– Stosowania naruszających godność Małoletniego wypowiedzi

– Stosowania dyskryminujących komentarzy, w tym odnoszących się do płci;

– Stosowania wulgarnych słów ;

– Opowiadania niestosownych dowcipów i żartów;

– Składania Małoletniemu propozycji o charakterze seksualnym i pornograficznym, w tym również udostępniania takich treści, względnie nawiązywania z Małoletnim relacji o takim charakterze

– Ujawniania jakichkolwiek wrażliwych informacji o Małoletnim – o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, zdrowotnej, opiekuńczej i prawnej

– Naruszania prywatności Małoletniego, jeżeli sytuacja tego nie wymaga

5. Kontakt fizyczny z Małoletnim

1.  Kontakt fizyczny z Małoletnim powinien być ograniczony i adekwatny do relacji Pracownik Poradni – Małoletni

2. Kontakt fizyczny z Małoletnim  nie może wynikać z relacji władzy,  

3. Zabrania się naruszania nietykalności osobistej Małoletniego

4. Pracownik zachowuje się w sposób stosowny i nie dwuznaczny

5. Pracownik zobowiązany jest kierować  się swoim doświadczeniem zawodowym, profesjonalnym osądem, zrozumieniem, wyczuciem

6. Podczas rozmowy indywidualnej z Małoletnim Pracownik powinien zadbać o komfort Małoletniego

6.  Kontakt Pracowników z Małoletnimi poza godzinami pracy

1. Kontakt z Małoletnim co do zasady powinien odbywać się w godzinach pracy i dotyczyć celów mieszczących się w zakresie obowiązków Pracownika.

2. Jeżeli Pracownik musi spotkać się z Małoletnim lub jego rodzicem/opiekunem prawnym poza godzinami pracy, Pracownik informuje o tym Dyrektora a rodzice/opiekunowie prawni Małoletniego muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.

7. Zasady bezpiecznych relacji między Małoletnimi

1. Obowiązkiem Małoletniego jest przestrzeganie zasad moralnych  i norm społecznych

2. Zabronione jest stosowanie z jakiegokolwiek powodu  wobec kogokolwiek przemocy słownej, fizycznej i psychicznej

3. Niedopuszczalne są zachowania agresywne

4. Małoletni który jest świadkiem stosowania przez innego Małoletniego  jakiejkolwiek formy agresji lub przemocy, ma obowiązek reagowania na nią, np.:  zawiadamia Pracowników lub inne osoby dorosłe, pomaga osobie doznającej przemocy, chroni ją.

5. Małoletni jest zobowiązany do respektowania praw i wolności osobistych swoich kolegów i koleżanek, ich prawa do własnego zdania, popełniania błędów, do własnych poglądów, wyglądu i zachowania – w ramach społecznie przyjętych norm i wartości.

6. Małoletni nie narusza praw innych Małoletnich, uznaje i szanuje ich prawo do zachowania odmienności ze względu na pochodzenie, wiek, płeć, orientację seksualną, cechy fizyczne, niepełnosprawność, pochodzenie etniczne, geograficzne, narodowe, religię, status ekonomiczny.

7. Małoletni zachowuje wysoką kulturę w kontakcie z innymi ludźmi w tym Małoletnimi. Używa zwrotów grzecznościowych, jest uprzejmy, uczynny, wyrozumiały i tolerancyjny.

8. Małoletni nie kpi, nie szydzi ze słabości innych Małoletnich, nie wyśmiewa ich, nie krytykuje.

9. Małoletni kontroluje swoje zachowania i emocje podczas wyrażania sądów i opinii; jest życzliwy dla innych Małoletnich  i pracowników, nie używa wulgaryzmów, wypowiada się w spokojny sposób, który nikogo nie obraża i nie krzywdzi.

10. Małoletni jest otwarty na poglądy i zdanie innych kolegów

11. Małoletni  wyraża własne poglądy, oceny i spojrzenie na świat w sposób wolny od agresji i przemocy oraz nikomu nie wyrządzając krzywdy.

8. Zgłaszanie przypadków zachowań niedozwolonych

Każda osoba, która otrzyma informacje o zdarzeniu zagrażającemu Małoletniemu przekazuje je osobie odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń w Poradni lub każdemu dowolnemu Pracownikowi Poradni w wyniku czego wszczynana jest odpowiednia procedura mająca na celu pomoc

Osobą odpowiedzialnyą za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających Małoletniemu i udzielenie mu wsparcia w Poradni  jest:

 Bogusław Jacek Turczyński, Zarządzający Poradnią, nr tel 602742191 e-mail info@swiadome-ja.pl

Drogi Małoletni:

– Pamiętaj, że nikt nie ma prawa Cię krzywdzić

– Warto rozmawiać z innymi o zachowaniach, które wzbudziły Twój niepokój

– Twoje zgłoszenie pracownikowi naszej Poradni nigdy nie zostanie zignorowane

– Kompleksowo wyjaśnimy Tobie zaistniałą sytuację i pomożemy w jej rozwiązaniu

– W razie potrzeby poinformujemy odpowiednie organy które są uprawnione do udzielania specjalistycznej pomocy

– Zawsze możesz powiedzieć „nie” a druga osoba powinna to uszanować

– Jeżeli potrzebujesz pomocy, sygnalizuj to dorosłym

– Twoje dobro i zdrowie jest dla nas najważniejsze

Numery telefonów, pod którym również możesz znaleźć wsparcie:

116 111 – dostępny 24h/7 dni – Telefon Zaufania dla dzieci i młodzieży

800 120 002 – dostępny 24/ 7 dni – Ogólnopolskie Pogotowie Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”

22 668 70 00 – poradnia telefoniczna dla osób pokrzywdzonych przestępstwem 7 dni w tygodniu od godz. 12.00 do 18.00

112 – w sytuacjach zagrożenia życia, zdrowia, mienia, środowiska, bezpieczeństwa i porządku publicznego

niebieskalinia@niebieskalinia.info