z dnia 14 sierpnia 2024 r.
Wersja skrócona
W NASZEJ PORADNI NIE MA ZGODY NA ŻADEN RODZAJ PRZEMOCY
1. Wyjaśnienia zwrotów użytych w Standardach Ochrony Małoletnich
Prezes, Dyrektor – osoba reprezentująca Świadome Ja Sp. z o.o. (Poradnię)
Pracownik – osoba pracująca w Poradni
Poradnia – Świadome Ja Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie
Dziecko, Małoletni – każda osoba do ukończenia 18. roku życia korzystająca ze wsparcia Poradni;
Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic, opiekun prawny lub rodzic zastępczy;
Zgoda rodzica dziecka – zgoda co najmniej jednego z rodziców dziecka, a w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka decyzja sądu rodzinnego o wyrażeniu zgody;
Krzywdzenie Dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę Dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym Pracownika Poradni lub zagrożenie dobra Dziecka, w tym poprzez jego zaniedbywanie lub zaniechanie realizacji ciążących obowiązków/obowiązku;
Koordynator ds. SOM – Pracownik wyznaczony przez Dyrektora, którego zadaniem jest sprawowanie nadzoru nad realizacją postanowień Standardów Ochrony Małoletnich (SOM) . Szczegółowy zakres prac i zadań Koordynatora ds. SOM został określony w rozdziale 9 SOM;
RODO – rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.4.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE;
Dane osobowe Małoletniego – wszystkie informacje umożliwiające identyfikację małoletniego
Ustawa o ochronie małoletnich – ustawa z 28.7.2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 poz. 1606);
SOM – niniejszy dokument o nazwie Standardy Ochrony Małoletnich wprowadzony w Świadome Ja Sp. z o.o.
2. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między Małoletnim a Pracownikami Poradni, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec Małoletnich
1. Obowiązkiem wszystkich Pracowników Poradni jest dbanie o bezpieczeństwo i komfort Małoletnich podczas pobytu w Poradni.
2. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec Małoletnich w jakiejkolwiek formie.
3. Pracownicy traktują każdego Małoletniego z należytym szacunkiem i uwagą, wspierają go w pokonywaniu trudności z uwzględnieniem jego umiejętności rozwojowych, stanu zdrowia oraz możliwości wynikających z niepełnosprawności.
4. Pracownicy traktują każdego Małoletniego równo bez względu na płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny , pochodzenie i światopogląd.
5. W kontakcie z Małoletnimi Pracownicy Poradni promują zasady „wysokiej kultury osobistej” i „dobrego wychowania”.
6. Pracownik będący świadkiem jakiegokolwiek nadużycia wobec Małoletnich ze strony osób dorosłych lub innych Małoletnich, zobowiązany jest poinformować o tym odpowiednie osoby.
3. Komunikacja Pracowników z Małoletnimi
Pracownik Poradni komunikując się z Małoletnim powinien przestrzegać powszechnie obowiązującego prawa oraz budować zdrowe, dobre relacje m.in. poprzez:
– Przedstawienie się Małoletniemu podczas pierwszego kontaktu wraz z określeniem pełnionej w Poradni funkcji. Wskazanie przyczyn wizyty w Poradni, podejmowanych czynności i stworzenie Małoletniemu warunków do zadawania pytań;
– Zachowanie spokoju, wyrozumiałości, cierpliwości i empatii;
– Odnoszenie się do Małoletniego z szacunkiem;
– Zachowanie postawy nieoceniającej;
– Uważne słuchanie Małoletniego i udzielanie odpowiedzi adekwatnych do sytuacji i wieku Małoletniego;
– Okazywanie zrozumienia dla trudności i problemów Małoletniego;
– Każdorazowo utrzymywanie profesjonalnej relacji z Małoletnim, stosowanie komunikacji i podejmowanie działań wobec Małoletniego dostosowanych do sytuacji , jego wieku i stanu zdrowia
– Zachowanie nietykalności cielesnej Małoletniego – niestosowanie żadnej formy przemocy
– Dbanie o komunikację dającą Małoletniemu poczucie intymności, sprawiedliwości oraz bezpieczeństwa emocjonalnego i psychospołecznego;
– Podejmowanie czynności, które mają na celu dobro i interes Małoletniego;
– Nie zawstydzanie Małoletniego ,nie lekceważenie, nie upokarzanie i nie obrażanie;
– Nie podnoszenie głosu, chyba że wynika to z sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu Małoletniego;
– Nie używanie wobec Małoletniego gróźb i szantażu w żadnej postaci;
– Poszanowanie godności i poczucia własnej wartości Małoletniego;
– Zachowanie tajemnicy zawodowej;
– Poszanowanie prawa Małoletniego do prywatności,
– W przypadku konieczności odstąpienia od zasady poufności w związku z koniecznością ochrony Małoletniego, wyjaśnienie mu zaistniałej sytuacji i powodów działania
4. Zachowania niedozwolone wobec Małoletnich
W komunikacji z Małoletnimi zabrania się:
– Wykorzystywania wobec Małoletniego relacji władzy lub przewagi fizycznej (np.: zastraszania, przymuszania, gróźb);
– Stosowania wobec Małoletniego jakiejkolwiek formy przemocy fizycznej (w tym klapsy, popychanie) lub przemocy psychicznej (w tym: upokarzania, poniżania, wyzywania, wyszydzania , wyśmiewania, ośmieszania, obniżania poczucia wartości, stygmatyzowanie Małoletniego z powodu jego zdrowia, osiągnięć edukacyjnych, wyglądu, orientacji seksualnej, światopoglądu czy sytuacji majątkowej, kierowania w kierunku Małoletniego jakichkolwiek znieważających uwag czy gróźb)
– Stosowania naruszających godność Małoletniego wypowiedzi
– Stosowania dyskryminujących komentarzy, w tym odnoszących się do płci;
– Stosowania wulgarnych słów ;
– Opowiadania niestosownych dowcipów i żartów;
– Składania Małoletniemu propozycji o charakterze seksualnym i pornograficznym, w tym również udostępniania takich treści, względnie nawiązywania z Małoletnim relacji o takim charakterze
– Ujawniania jakichkolwiek wrażliwych informacji o Małoletnim – o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, zdrowotnej, opiekuńczej i prawnej
– Naruszania prywatności Małoletniego, jeżeli sytuacja tego nie wymaga
5. Kontakt fizyczny z Małoletnim
1. Kontakt fizyczny z Małoletnim powinien być ograniczony i adekwatny do relacji Pracownik Poradni – Małoletni
2. Kontakt fizyczny z Małoletnim nie może wynikać z relacji władzy,
3. Zabrania się naruszania nietykalności osobistej Małoletniego
4. Pracownik zachowuje się w sposób stosowny i nie dwuznaczny
5. Pracownik zobowiązany jest kierować się swoim doświadczeniem zawodowym, profesjonalnym osądem, zrozumieniem, wyczuciem
6. Podczas rozmowy indywidualnej z Małoletnim Pracownik powinien zadbać o komfort Małoletniego
6. Kontakt Pracowników z Małoletnimi poza godzinami pracy
1. Kontakt z Małoletnim co do zasady powinien odbywać się w godzinach pracy i dotyczyć celów mieszczących się w zakresie obowiązków Pracownika.
2. Jeżeli Pracownik musi spotkać się z Małoletnim lub jego rodzicem/opiekunem prawnym poza godzinami pracy, Pracownik informuje o tym Dyrektora a rodzice/opiekunowie prawni Małoletniego muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.
7. Zasady bezpiecznych relacji między Małoletnimi
1. Obowiązkiem Małoletniego jest przestrzeganie zasad moralnych i norm społecznych
2. Zabronione jest stosowanie z jakiegokolwiek powodu wobec kogokolwiek przemocy słownej, fizycznej i psychicznej
3. Niedopuszczalne są zachowania agresywne
4. Małoletni który jest świadkiem stosowania przez innego Małoletniego jakiejkolwiek formy agresji lub przemocy, ma obowiązek reagowania na nią, np.: zawiadamia Pracowników lub inne osoby dorosłe, pomaga osobie doznającej przemocy, chroni ją.
5. Małoletni jest zobowiązany do respektowania praw i wolności osobistych swoich kolegów i koleżanek, ich prawa do własnego zdania, popełniania błędów, do własnych poglądów, wyglądu i zachowania – w ramach społecznie przyjętych norm i wartości.
6. Małoletni nie narusza praw innych Małoletnich, uznaje i szanuje ich prawo do zachowania odmienności ze względu na pochodzenie, wiek, płeć, orientację seksualną, cechy fizyczne, niepełnosprawność, pochodzenie etniczne, geograficzne, narodowe, religię, status ekonomiczny.
7. Małoletni zachowuje wysoką kulturę w kontakcie z innymi ludźmi w tym Małoletnimi. Używa zwrotów grzecznościowych, jest uprzejmy, uczynny, wyrozumiały i tolerancyjny.
8. Małoletni nie kpi, nie szydzi ze słabości innych Małoletnich, nie wyśmiewa ich, nie krytykuje.
9. Małoletni kontroluje swoje zachowania i emocje podczas wyrażania sądów i opinii; jest życzliwy dla innych Małoletnich i pracowników, nie używa wulgaryzmów, wypowiada się w spokojny sposób, który nikogo nie obraża i nie krzywdzi.
10. Małoletni jest otwarty na poglądy i zdanie innych kolegów
11. Małoletni wyraża własne poglądy, oceny i spojrzenie na świat w sposób wolny od agresji i przemocy oraz nikomu nie wyrządzając krzywdy.
8. Zgłaszanie przypadków zachowań niedozwolonych
Każda osoba, która otrzyma informacje o zdarzeniu zagrażającemu Małoletniemu przekazuje je osobie odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń w Poradni lub każdemu dowolnemu Pracownikowi Poradni w wyniku czego wszczynana jest odpowiednia procedura mająca na celu pomoc
Osobą odpowiedzialnyą za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających Małoletniemu i udzielenie mu wsparcia w Poradni jest:
Bogusław Jacek Turczyński, Zarządzający Poradnią, nr tel 602742191 e-mail info@swiadome-ja.pl
Drogi Małoletni:
– Pamiętaj, że nikt nie ma prawa Cię krzywdzić
– Warto rozmawiać z innymi o zachowaniach, które wzbudziły Twój niepokój
– Twoje zgłoszenie pracownikowi naszej Poradni nigdy nie zostanie zignorowane
– Kompleksowo wyjaśnimy Tobie zaistniałą sytuację i pomożemy w jej rozwiązaniu
– W razie potrzeby poinformujemy odpowiednie organy które są uprawnione do udzielania specjalistycznej pomocy
– Zawsze możesz powiedzieć „nie” a druga osoba powinna to uszanować
– Jeżeli potrzebujesz pomocy, sygnalizuj to dorosłym
– Twoje dobro i zdrowie jest dla nas najważniejsze
Numery telefonów, pod którym również możesz znaleźć wsparcie:
116 111 – dostępny 24h/7 dni – Telefon Zaufania dla dzieci i młodzieży
800 120 002 – dostępny 24/ 7 dni – Ogólnopolskie Pogotowie Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”
22 668 70 00 – poradnia telefoniczna dla osób pokrzywdzonych przestępstwem 7 dni w tygodniu od godz. 12.00 do 18.00
112 – w sytuacjach zagrożenia życia, zdrowia, mienia, środowiska, bezpieczeństwa i porządku publicznego
niebieskalinia@niebieskalinia.info