W Poradni Świadome Ja często towarzyszymy osobom, które czują, że ich sposób odczuwania, myślenia lub działania różni się od większości. Czasem to intuicja, czasem diagnoza – ale wspólnym mianownikiem jest potrzeba zrozumienia. Tu pojawia się pojęcie neuroatypowości.
Czym jest neuroatypowość?
Neuroatypowość to określenie osób, których sposób funkcjonowania układu nerwowego odbiega od tzw. normy statystycznej. Oznacza to, że inaczej przetwarzają informacje, inaczej reagują na bodźce i mają inne potrzeby emocjonalne czy społeczne.
Nie jest to jednostka chorobowa, ale określenie różnorodności neurologicznej. To po prostu inny sposób bycia – równie wartościowy, choć czasem wymagający dodatkowego wsparcia.
Neuroatypowość – przykłady
Neuroatypowość może wiązać się z różnymi rozpoznaniami, m.in.:
- ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej),
- spektrum autyzmu,
- dysleksja,
- zespół Tourette’a,
- zaburzenia lękowe,
- depresja.
W Świadome Ja spotykamy się z osobami, które przychodzą po diagnozę, po pomoc w lepszym zrozumieniu siebie lub po to, by nauczyć się działać w zgodzie ze swoim neurotypem – nie przeciwko niemu.
Objawy i cechy neuroatypowości
Nie ma jednej listy objawów. Każda osoba doświadcza ich inaczej. Często pojawiają się:
- trudności z koncentracją i utrzymaniem uwagi,
- problemy z relacjami społecznymi,
- nietypowe schematy myślenia lub działania,
- intensywne reakcje emocjonalne lub zmysłowe,
- unikalne talenty – np. analityczne, artystyczne, techniczne.
W Poradni staramy się patrzeć nie tylko na trudności, ale też na zasoby. Dlatego proces diagnozy i terapii zawsze opiera się u nas na indywidualnym podejściu.
ADHD jako przykład neuroatypowości
ADHD to jedno z lepiej znanych zaburzeń należących do spektrum neuroatypowości. Objawia się m.in. impulsywnością, trudnością w organizacji i problemami z uwagą. Ale osoby z ADHD często są też wyjątkowo kreatywne, szybkie w działaniu i myślą „poza schematem”.
W Świadome Ja prowadzimy zarówno diagnozę ADHD (dzieci, młodzieży i dorosłych), jak i indywidualne wsparcie psychologiczne i terapeutyczne.
Neuroróżnorodność – inne nie znaczy gorsze
Pojęcie neuroróżnorodności zakłada, że różnice w funkcjonowaniu mózgu są czymś naturalnym. Zamiast traktować je jako problem, możemy je zrozumieć, zaakceptować i wspierać. W pracy terapeutycznej to podejście ma ogromne znaczenie – daje przestrzeń na budowanie poczucia własnej wartości i wzmacnianie mocnych stron.
Neuroatypowość a praca, szkoła, relacje
Osoby neuroatypowe często potrzebują nieco innych warunków – elastyczności, zrozumienia, spokojniejszego tempa, czy konkretnych narzędzi wsparcia. Pomagamy w znalezieniu tych strategii, które realnie poprawiają codzienne funkcjonowanie – w szkole, pracy i życiu osobistym.
Świadomość to pierwszy krok
Rozmowa o neuroatypowości zaczyna się często od wątpliwości. Z czasem przeradza się w większe zrozumienie siebie lub bliskiej osoby. Jeśli masz pytania, szukasz diagnozy lub po prostu chcesz porozmawiać – jesteśmy tu, żeby pomóc.
Zobacz też:
🔹 Diagnoza ADHD u dzieci i dorosłych
Dowiedz się, jak wygląda proces diagnozy i komu może pomóc.
[Przejdź do strony →]
🔹 Wsparcie psychologiczne dla osób w spektrum autyzmu
Indywidualne podejście i zrozumienie dla osób neuroatypowych. Pyschoedukacja osób dorosłych.
[Przeczytaj więcej →]
🔹 Terapia dzieci i młodzieży
Pomagamy dzieciom lepiej radzić sobie z emocjami i codziennymi wyzwaniami.
Izabela Olszewska
🔹 Konsultacje psychologiczne dla dorosłych
Jeśli masz pytania dotyczące swojej koncentracji, emocji czy relacji – porozmawiaj z naszym psychologiem.
Izabela Olszewska
